Zakupy

Przy zamawianiu towarów i usług przez Internet trzeba być rozważnym

14 dni – tyle prawo konsumenckie daje na odejście od transakcji przeprowadzonej na odległość. Jednak są wyłączenia od tej zasady, które warto poznać wcześniej, przed finalizacją zakupu przez telefon, e-mail czy w sklepie online.

Sytuacje, w których umowa obowiązuje od razu

Ustawodawca przewidział aż 13 przesłanek odmowy unieważnienia zakupu. Nie podlegają prawu odstąpienia artykuły zrobione na zamówienie, towary z krótkim terminem ważności oraz towary zapieczętowane wrażliwe. Tak samo jest z niektórymi rodzajami alkoholi, przedmiotami wchodzącymi w skład kompletów, tytułami czasopism i gazet oraz muzyką i oprogramowaniem. Co więcej wyjątkami są również treści cyfrowe, a z usług pilne naprawy i planowe przeglądy. Nie zadziała wypowiedzenie umowy wtedy, gdy po kilku etapach realizacja została wykonana w całości, a także w przypadku wygranej aukcji i zakupu z rezerwacją towarów i usług. To wcale pokaźny pakiet, więc korzystniej sprawdzić wszystkie zasady przed zdalnymi zakupami.

Sprzedający – jakie ma obowiązki w sprzedaży na odległość?

Przy zakupie produktu lub usługi przez internet lub telefonicznie, druga strona ma obowiązek przedstawić konsumentowi kilka informacji jeszcze przed złożeniem zamówienia. To między innymi informacje na temat sposobu porozumiewania się i dane o głównych cechach wymiany handlowej. Niezależnie od okoliczności kwota sprzedaży lub świadczenia z dodatkami powinna być podana precyzyjnie. To bardzo ważne, aby konsument miał możliwość poznania ich jeszcze przed kupnem. Informacje te muszą być przekazane w sposób jasny i widoczny, znajdując się tuż obok przycisku nabycia.

Nieuprawniona perswazja z nakłanianiem do kupna lub przypadki wyłudzeń. Jak je rozpoznać?

Jak traktuje się zakup pod wpływem słów akwizytora lub telemarketera, często niezgodnych ze stanem faktycznym? W niektórych sytuacjach może dojść do wyłudzenia, czyli do przestępstwa doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem przez wprowadzenie w błąd. Wówczas zgłoszenie się do prawnika będzie optymalnym rozwiązaniem. W celu znalezienia wsparcia trzeba wpisać w wyszukiwarkę np. kancelaria prawna Łódź, a chwilę później można przeglądać wybrane oferty. Wielu klientów, którzy zostali w ten sposób oszukani przez nieuczciwych sprzedających, nie pojawia się u prawników. Usługa kancelarii nie decyduje o skierowaniu skargi do sądu. Dobry prawnik najpierw wyczerpie wszystkie możliwe środki, by przekonać stronę przeciwną do zwrotu należności swojemu klientowi.